دادورزی: غلامرضا دانشفر با اشاره به اهمیت رسیدگی به آسیبهای اجتماعی گفت:دانشآموزانی که در سطح هشدار یا در محدودههای زرد و قرمز شناسایی میشوند، تحت مداخله اولیه قرار گرفته و سپس برای اقدامات تخصصی ارجاع داده میشوند. توجه و احترام به حوزه آسیبهای اجتماعی یکی از سیاستهای اصلی آموزش و پرورش استان است. به گزارش […]
دادورزی: غلامرضا دانشفر با اشاره به اهمیت رسیدگی به آسیبهای اجتماعی گفت:دانشآموزانی که در سطح هشدار یا در محدودههای زرد و قرمز شناسایی میشوند، تحت مداخله اولیه قرار گرفته و سپس برای اقدامات تخصصی ارجاع داده میشوند. توجه و احترام به حوزه آسیبهای اجتماعی یکی از سیاستهای اصلی آموزش و پرورش استان است.
به گزارش دادورزی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر، در نشست خبری «دوشنبههای پاسخگویی» که روز دوشنبه ۱۲ آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد، با گرامیداشت روز دانشآموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، از اهتمام مجموعه آموزش و پرورش برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس خبر داد.
دانشفر با اشاره به اولویتهای آموزش و پرورش در دولت چهاردهم تصریح کرد:اولین سیاست ما اجرای نقشه اجرایی سند تحول بنیادین است. این سند در بخشهای نظری تدوین شده و اکنون نیازمند اجرای عملیاتی در مدارس کشور است. در دولت چهاردهم، با نگاه ویژه وزیر آموزش و پرورش، تحول در نظام درسی و نظام آموزشی به طور جدی دنبال میشود.
وی توجه به عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به آموزش را از محورهای اصلی برنامههای آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود:عدالت آموزشی و کیفیت بخشی دو بال پیشرفت آموزش و پرورش هستند که باید همزمان تقویت شوند. در استان بوشهر، با ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی پروژههای مدرسهسازی، در رتبه نخست کشور قرار داریم و امیدواریم تا دهه فجر و اسفندماه ۱۴۰۴ با اتمام پروژهها، نخستین استان کشور در تکمیل نهضت مدرسهسازی باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر با تأکید بر اهمیت توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس گفت:در تابستان امسال، با وجود گرمای شدید استان و محدودیتهای ناشی از شرایط خاص کشور، تمامی دورههای آموزشی معلمان و مدیران را برگزار کردیم. این فرایند توانمندسازی یک پروژه مقطعی نیست بلکه فرآیندی مستمر برای بهبود روشهای یاددهی و یادگیری و ارتقای فناوریهای آموزشی است.
غلامرضا دانشفر در ادامه به مسئله آسیبهای اجتماعی دانشآموزان اشاره کرد و افزود:یکی از مهمترین دغدغههای آموزش و پرورش توجه به آسیبهای اجتماعی و روانی دانشآموزان است. این موضوع به صورت لحظهای رصد میشود و جلسات مستمر با وزارتخانه و ادارات شهرستان برای پایش وضعیت برگزار میشود.
وی با ابراز نگرانی از افزایش موارد خودکشی در میان نوجوانان اظهار داشت:متأسفانه سن خودکشی در کشور کاهش یافته و دانشآموزان به عنوان قشر حساس جامعه در معرض این آسیب قرار گرفتهاند. از همه نهادها، مؤسسات، ادارات و رسانهها بهویژه فعالان حوزه آگاهیبخشی انتظار داریم برای پیشگیری و کنترل این بحران همکاری کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر همچنین از آغاز طرح غربالگری آسیبهای اجتماعی دانشآموزان از ۱۱ آبانماه خبر داد و گفت:این طرح به مدت یک ماه در مدارس ابتدایی و متوسطه اجرا میشود تا زمینه شناسایی و مداخله مؤثر در آسیبهای اجتماعی فراهم گردد.
۵۲ درصد مدارس استان در مسیر مهارتآموزی؛ مدارس تراز سند تحول تا سه سال آینده کامل اجرا میشود
غلامرضا دانشفر، با تشریح برنامهها و سیاستهای آموزشی استان، از گسترش مدارس تراز سند تحول بنیادین، توسعه عدالت آموزشی و توجه ویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی دانشآموزان خبر داد.
دانشفر با اشاره به اهمیت رسیدگی به آسیبهای اجتماعی گفت:دانشآموزانی که در سطح هشدار یا در محدودههای زرد و قرمز شناسایی میشوند، تحت مداخله اولیه قرار گرفته و سپس برای اقدامات تخصصی ارجاع داده میشوند. توجه و احترام به حوزه آسیبهای اجتماعی یکی از سیاستهای اصلی آموزش و پرورش استان است.
دانشفر با تأکید بر نقش تربیت دینی و معنوی در نظام تعلیم و تربیت افزود:یکی دیگر از برنامههای ما، توجه ویژه به حوزه نماز، قرآن و عترت است. مدرسه تراز سند تحول باید تمامی ابعاد تربیتی، آموزشی، پرورشی، بدنی، روحی و روانی را پوشش دهد. سال گذشته ۱۰ درصد مدارس استان تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، امسال این رقم به ۴۰ درصد رسیده و در سال آینده نیز ۵۰ درصد باقیمانده اجرا خواهد شد تا همه مدارس استان تراز سند تحول شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر نقش مدیران و معلمان را در تحقق اهداف مدارس تراز حیاتی دانست و گفت:مدیر باید برنامه راهبردی و عملیاتی مدرسه را طراحی کند و معلم نیز طرح درس منسجم و هدفمند ارائه دهد. طرحهای توانمندسازی معلمان و مدیران در همین راستا در حال اجراست تا این آموزشها مستقیماً به دانشآموزان منتقل شود.
دانشفر در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت دوره پیشدبستانی اشاره کرد و افزود:اعتماد و توجه به کودکستانها در هر دو بُعد پوشش تحصیلی و محتوای آموزشی برای ما اهمیت زیادی دارد. در کنار آن، دانشگاه فرهنگیان نیز جایگاه ویژهای در تربیت معلمان آینده دارد و از محورهای اصلی برنامهریزیهای ماست.
وی با اشاره به نقش گروههای آموزشی در بهبود کیفیت تدریس اظهار داشت:گروههای آموزشی دروس مختلف نهتنها در حوزههای علمی، بلکه در بخشهای پرورشی، تربیت بدنی و سلامت نیز فعال هستند. این گروهها بهصورت مستمر در مدارس و شهرستانها حضور یافته و ضمن آسیبشناسی و تحلیل نقاط ضعف، روشهای تدریس را اصلاح میکنند.
دانشفر درباره توسعه هنرستانها نیز گفت:هنرستانها کانون مهارتآموزی و کارآفرینی هستند. استان بوشهر تاکنون با دستیابی به ۵۰.۴ درصد پوشش مهارتآموزی، به هدف برنامه هفتم توسعه رسیده است و امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۵۲.۷ درصد افزایش یابد.
دانشفر در ادامه به موفقیتهای پژوهشی و علمی استان اشاره کرد و افزود:در حوزه پژوهشهای دانشآموزی، اهتمام جدی وجود دارد و آموزش و پرورش استان با همکاری خانوادهها، فرهنگیان و دستگاههای اجرایی در مسیر همافزایی حرکت میکند. امسال ۲۱۴ نفر از دانشآموزان استان رتبه زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری کسب کردند که شامل یک رتبه تکرقمی و ۳۶ رتبه زیر ۱۰۰ نیز میشود.
وی موفقیتهای فرهنگیان و دانشآموزان استان را حاصل تلاش جمعی دانست و گفت:یکی از معلمان ابتدایی استان، آقای پیراسته از شهرستان جم، در حوزه علوم تجربی رتبه نخست کشور را کسب کرده است. همچنین از میان ۲۴ معلم نمونه کشوری، سه نفر از استان بوشهر بودند که این افتخار بزرگی برای جامعه فرهنگیان استان است.
دانشفر همچنین از درخشش دانشآموزان بوشهری در المپیادها و مسابقات جهانی خبر داد و بیان کرد:دانشآموزان استان در المپیاد اقتصاد و مدیریت رتبه نخست، در المپیاد شیمی رتبه سوم، در کشتی فرنگی عنوان قهرمانی جهان و در پارالمپیک نیز رتبه سوم جهان را کسب کردهاند. این موفقیتها نشاندهنده استعدادهای فراوان و ظرفیتهای ویژه استان بوشهر است.
مدیرکل آموزش و پرورش بوشهر در پایان گفت:آینده آموزش و پرورش با همراهی معلمان، خانوادهها و همه علاقهمندان به پیشرفت ایران روشن است. ما با همافزایی، هماهنگی و تکیه بر ارزشهای نظام تعلیم و تربیت میتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و به قلههای افتخار دست یابیم.
- منبع خبر : پایگاه خبری دادورزی






















Monday, 3 November , 2025