دادورزی: فرزاد رستمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با ابراز نگرانی از وضعیت سرعت در محورهای استان گفت: متأسفانه میانگین سرعت در استان بوشهر حدود ۸ کیلومتر بر ساعت بالاتر از میانگین کشوری است. کیفیت بالای بزرگراه‌ها که حدود دو برابر میانگین کشوری است، باعث شده برخی رانندگان سرعت مطمئنه را […]

دادورزی: فرزاد رستمی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر با ابراز نگرانی از وضعیت سرعت در محورهای استان گفت: متأسفانه میانگین سرعت در استان بوشهر حدود ۸ کیلومتر بر ساعت بالاتر از میانگین کشوری است. کیفیت بالای بزرگراه‌ها که حدود دو برابر میانگین کشوری است، باعث شده برخی رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نکنند و این موضوع شدت تصادفات را افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار دادورزی؛ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر در نشست خبری که شنبه ۲۹ آذرماه با حضور جمع زیادی از خبرنگاران استان در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد ضمن گرامیداشت هفته حمل‌ونقل و رانندگان و تقدیر از همراهی رسانه‌ها در انعکاس اقدامات دولت، به‌ویژه اداره کل راهداری استان، گفت: این هفته از ۲۶ آذرماه آغاز شده و تا یکم دی‌ماه ادامه دارد که یادآور لبیک تاریخی رانندگان در ۲۶ آذر سال ۱۳۶۲ است؛ زمانی که کالاهای اساسی در بنادر جنوبی انبار شده بود و رانندگان با فرمان امام راحل (ره) نقش مهمی در جابجایی این کالاها ایفا کردند. همچنین روز یکم دی‌ماه به عنوان روز راهداری نامگذاری شده که فرصتی برای قدردانی از زحمات نارنجی‌پوشان بی‌ادعای جاده‌هاست.

فرزاد رستمی با ارائه آماری از وضعیت راه‌های استان بیان کرد: استان بوشهر دارای ۴ هزار و ۵۳۵ کیلومتر راه شامل ۷۱۸ کیلومتر بزرگراه، ۵۶۲ کیلومتر راه اصلی، ۸۳۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۴۲۴ کیلومتر راه روستایی است. میانگین بزرگراه‌ها در استان بوشهر نسبت به طول کل راه‌ها حدود ۱۶ درصد است که تقریباً دو برابر میانگین کشوری محسوب می‌شود.

رستمی افزود: در حوزه راه‌های روستایی، ۹۸ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان دارای راه آسفالته مناسب هستند و مابقی روستاها نیز در دست اجرا قرار دارند تا به‌زودی ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردار شوند.

وی مهم‌ترین وظیفه اداره کل راهداری را نگهداری، ایمن‌سازی راه‌های شریانی و احداث راه‌های روستایی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳ همت قرارداد جاری در حوزه نگهداری، بهسازی و آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز داریم. همچنین حدود یک‌ونیم همت پروژه در مرحله مطالعات و برآورد قرار دارد که در فرآیند مناقصه یا انتخاب پیمانکار است و به‌زودی عملیات اجرایی آن‌ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل راهداری استان بوشهر با اشاره به تحقق فراتر از برنامه‌های تعیین‌شده گفت: هدف‌گذاری سالانه استان برای اجرای انواع روکش‌های آسفالتی ۱۰۰ کیلومتر بود، اما تاکنون بیش از ۳۲۵ کیلومتر انواع روکش‌های تقویتی، حفاظتی و درزگیری با استفاده از ۹۴ هزار تن آسفالت اجرا شده است. همچنین برای اجرای ۶۴ هزار تن آسفالت دیگر تا پایان سال برنامه‌ریزی شده و در مرحله اخذ قیر و آغاز عملیات اجرایی قرار دارد.

رستمی با اشاره به اقدامات ایمنی در محورهای بزرگراهی استان اظهار داشت: با توجه به تصادفات رخ‌به‌رخ در برخی محورها و با حمایت استاندار و نمایندگان مجلس، به‌ویژه نماینده شهرستان‌های جنوبی استان، اعتبارات قابل توجهی برای اجرای جداکننده‌های مفصلی (نیوجرسی) اختصاص یافت. در این راستا بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تفاهم‌نامه برای اجرای جداکننده‌های مفصلی و روشنایی حدفاصل کنگان تا عسلویه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: اخیراً دو قرارداد به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این محور منعقد شده و عملیات اجرایی آن‌ها از دهه فجر آغاز خواهد شد. همچنین پروژه‌های مشابهی در محورهای بوشهر، برازجان و دشتستان در دست اجرا یا برگزاری مناقصه قرار دارد.

مدیرکل راهداری استان بوشهر با اشاره به اجرای خط‌کشی و علائم ترافیکی گفت: بیش از ۷۰ میلیارد تومان برای اجرای علائم افقی و خط‌کشی هزینه شده و تاکنون حدود ۴ هزار کیلومتر از راه‌های استان تجدید خط‌کشی شده است. تا پایان سال، عمده محورهای بزرگراهی و راه‌های اصلی استان خط‌کشی خواهند شد.

رستمی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان استانداری بوشهر و سازمان راهداری کشور خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه شامل ۲۳ پروژه بزرگ استان با اعتبار اولیه یک‌هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان است که عمده اعتبارات آن ابلاغ شده و پروژه‌ها فعال هستند و تلاش می‌شود زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل راهداری استان بوشهر به حذف نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد و گفت: از مجموع ۸۷۱ نقطه حادثه‌خیز اولویت‌دار کشور، ۱۰ نقطه مربوط به استان بوشهر بود که عملیات اصلاح آن‌ها زودتر از موعد به پایان رسید. همچنین ۲۰ پیچ خطرناک دیگر با برآورد اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته که برخی از آن‌ها به پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۵۰ درصدی رسیده‌اند و برنامه‌ریزی شده تا در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به‌طور کامل اصلاح شوند.

  • اجرای گسترده پروژه‌های بهسازی و ایمن‌سازی راه‌ها، هوشمندسازی جاده‌ها، رشد قابل توجه جابه‌جایی کالا و مسافر در استان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه راه‌های روستایی اظهار کرد: با هماهنگی فرمانداران شهرستان‌ها، عمده مسیرهای روستایی استان در حال تعریض و بهسازی است که بخش قابل توجهی از آن‌ها در شهرستان‌های مختلف افتتاح و به بهره‌برداری رسیده و سایر پروژه‌ها نیز یا در حال اجرا هستند یا در برنامه‌های آتی اداره کل قرار دارند.

رستمی افزود: اولویت‌بندی پروژه‌ها انجام شده و مسیرهایی که چندین روستا را به هم متصل می‌کنند در اولویت نخست و سپس مسیرهای دسترسی به روستاها در اولویت بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر با اشاره به اقدامات کمیسیون ایمنی گفت: در کنار اقدامات عمرانی، آموزش رانندگان در بخش حمل‌ونقل نیز در دستور کار اداره کل قرار دارد. هرچند این موضوع در سال‌های اخیر کمرنگ شده بود، اما امسال با اخذ اعتبار مناسب از سازمان راهداری، آموزش به‌ویژه برای موتورسواران به‌صورت جدی دنبال خواهد شد.

رستمی با ابراز نگرانی از وضعیت سرعت در محورهای استان تصریح کرد: متأسفانه میانگین سرعت در استان بوشهر حدود ۸ کیلومتر بر ساعت بالاتر از میانگین کشوری است. کیفیت بالای بزرگراه‌ها که حدود دو برابر میانگین کشوری است، باعث شده برخی رانندگان سرعت مطمئنه را رعایت نکنند و این موضوع شدت تصادفات را افزایش داده است.

وی افزود: با توجه به افزایش شدت تصادفات، هوشمندسازی جاده‌ها در اولویت اداره کل قرار گرفته است. در این راستا نصب ۴۲ دوربین ثبت تخلف سرعت با برآورد اولیه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان و با هماهنگی پلیس راه در نقاط حساس استان پیش‌بینی شده که مناقصه آن برگزار شده و به‌زودی قرارداد آن منعقد خواهد شد. همچنین علاوه بر ۱۹ دوربین نظارت تصویری موجود، نصب ۱۰ دوربین جدید نیز در نقاط مختلف استان در حال انجام است.

مدیرکل راهداری استان بوشهر ادامه داد: برای کاهش تصادفات ناشی از سرعت بالا و واژگونی خودروها، اصلاح شیب شیروانی‌ها، مناسب‌سازی حریم راه‌ها و ملایم‌سازی مسیرها در دستور کار ادارات شهرستان‌ها قرار گرفته و با استفاده از ظرفیت ماشین‌آلات شهرستان‌ها و حمایت‌های استانی و سازمانی، این اقدامات بر اساس اولویت‌بندی اجرا می‌شود.

رستمی با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل کالا در استان گفت: در حال حاضر ۱۹۴ شرکت حمل‌ونقل باری در استان فعال هستند و سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود. در ۹ ماهه اخیر بیش از ۷ میلیون و ۱۳۰ هزار تن کالا جابه‌جا شده که از این میزان، یک میلیون و ۲۰ هزار و ۴۸۵ تن مربوط به کالاهای اساسی نظیر برنج و گندم بوده که از بنادر استان به مقصد استان بوشهر و سایر نقاط کشور حمل شده است.

وی افزود: استان بوشهر دارای ۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه ناوگان باری و ۵ هزار و ۵۶۰ راننده است که نقش مهمی در حمل‌ونقل کالا و فعالیت‌های اقتصادی کشور ایفا می‌کنند. همچنین در جریان جنگ ۱۲ روزه، ناوگان حمل‌ونقل باری استان عملکرد بسیار مطلوبی داشت و ۷ هزار و ۸۳۸ تن کالا جابه‌جا شد و ۵۲۲ دستگاه ناوگان به بنادر امام خمینی(ره) و بندرعباس برای حمل کالاهای اساسی اعزام شدند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر در ادامه به بخش حمل‌ونقل مسافر اشاره کرد و گفت: در این بخش ۴۱ شرکت حمل‌ونقل مسافری با یک‌هزار و ۳۲۰ دستگاه ناوگان و یک‌هزار و ۷۰۰ راننده فعال هستند. از ابتدای سال تاکنون ۵ میلیون و ۶۱ هزار نفر مسافر در استان جابه‌جا شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است.

رستمی افزود: در جریان جنگ ۱۲ روزه نیز حدود ۲۰۰ هزار مسافر از مبادی استان جابه‌جا شدند که با توجه به محدودیت پروازهای هوایی، عمده این جابه‌جایی‌ها به‌صورت زمینی انجام شد و حمایت خوبی از سوی انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل مسافری صورت گرفت.

وی با تأکید بر نقش فرهنگ‌سازی در کاهش تصادفات اظهار کرد: حدود یک‌چهارم تصادفات منجر به فوت در استان مربوط به موتورسواران است. انتظار داریم اصحاب رسانه، صداوسیما و دستگاه‌های فرهنگی با فرهنگ‌سازی در زمینه رعایت سرعت مطمئنه، استفاده از تجهیزات ایمنی و پرهیز از تردد موتورسیکلت در بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی، ما را در کاهش تصادفات منجر به فوت یاری کنند.

  • مدیریت موفق سامانه بارشی اخیر، آمادگی کامل نیروهای راهداری و کاهش چشمگیر خسارت‌ها در محورهای مواصلاتی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر با اشاره به فعالیت سامانه بارشی اخیر اظهار کرد: با تشکیل به‌موقع ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها، خوشبختانه شاهد کمترین خسارت‌ها در سطح راه‌های استان بودیم. راهداری زمستانی از چند ماه قبل به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل در دستور کار قرار داشت و اقدامات لازم از جمله تعمیر، بازسازی و آماده‌سازی ماشین‌آلات و شارژ انبارها پیش از آغاز فصل بارندگی انجام شده بود.

فرزاد رستمی افزود: با صدور هشدارهای هواشناسی، ۲۸ اکیپ راهداری شامل ۲۳۰ نفر نیرو و ۱۲۳ دستگاه ماشین‌آلات سبک، نیمه‌سنگین و سنگین در قالب ۱۷ راهدارخانه ثابت و سیار در سطح استان مستقر شدند. همچنین ۸۵ دستگاه ماشین‌آلات نیمه‌سنگین و سنگین از ظرفیت شرکت‌های پیمانکاری و مناطق ویژه برای کمک به عملیات راهداری به‌کارگیری شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: با وجود بارش‌های مناسب و قابل توجه، هیچ‌گونه انسداد مسیری در محورهای بزرگراهی و اصلی استان نداشتیم، هرچند در برخی محورها محدودیت‌های مقطعی ترافیکی ایجاد شد. در محورهایی از جمله جم ـ سیراف، جم ـ فیروزآباد، کنگان ـ عسلویه، شیرینوـ گله‌دار، دالکی ـ کنارتخته و مسیرهای کوهستانی، ریزش‌هایی رخ داد که با استقرار به‌موقع نیروها و ماشین‌آلات، عملیات پاکسازی بلافاصله انجام شد و انسداد مسیر به وجود نیامد.

رستمی ادامه داد: در برخی نقاط نیز شاهد آب‌گرفتگی سطح جاده‌ها بودیم، از جمله در محور دلوار ـ عامری و بخش‌هایی از محور کنگان ـ عسلویه و آبنمای کردلان، که با هدایت ترافیک، استفاده از مسیرهای جایگزین و پس از فروکش کردن آب، تردد با کمترین مشکل برقرار شد. همچنین در یکی از راه‌های روستایی که امکان عبور وجود نداشت، مسیر جایگزینی به طول ۸ کیلومتر به سمت محور سرچشمه ـ باغان در کمتر از ۹ ساعت بازگشایی شد و ارتباط روستاها در کوتاه‌ترین زمان برقرار شد.

وی با اشاره به تعامل بین استانی اظهار کرد: در پی بارندگی‌ها، برخی محورهای مواصلاتی استان هرمزگان دچار مشکل شد و با هماهنگی صورت‌گرفته با اداره کل راهداری هرمزگان، به‌مدت حدود ۴ روز تردد از مسیر بوشهر ـ بندرعباس محدود شد که اولویت اصلی در این تصمیم، حفظ ایمنی مسافران بود. در این مدت، مجتمع‌های خدمات رفاهی و راهدارخانه‌ها در حالت آماده‌باش قرار داشتند تا در صورت نیاز، امکان اسکان مسافران فراهم باشد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان بوشهر در ادامه به چالش‌های حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: با حمایت مجلس شورای اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان راهداری، بخش قابل توجهی از مشکلات فعالان حوزه حمل‌ونقل مرتفع شده است. به‌روزرسانی نرخ تن‌کیلومتر انجام شده و اگرچه کمبود بار در سطح کشور وجود دارد، اما استان بوشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رستمی افزود: یکی از موضوعات مهم استان، نبود پایانه بار خارج از شهر بوشهر است. در این راستا مذاکراتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ایجاد پایانه بار یا شهرک حمل‌ونقل در خارج از شهر بوشهر با دسترسی مناسب در حال انجام است تا خدمات بهتری به رانندگان ارائه شود.

وی با اشاره به موضوع عدالت در توزیع بار بیان کرد: توزیع عادلانه بار همواره یکی از مطالبات رانندگان بوده که با سامانه‌ای شدن فرآیندها، بخشی از مشکلات برطرف شده و تخلفات احتمالی نیز در حال شناسایی و اصلاح است تا کمترین چالش در این حوزه وجود داشته باشد.

مدیرکل راهداری استان بوشهر درباره سامانه ۱۴۱ گفت: بر اساس آمار ارائه‌شده، ۸ هزار و ۹۹۲ تماس با سامانه ۱۴۱ ثبت شده که عمده آن مربوط به وضعیت راه‌ها، ناوگان حمل‌ونقل و شکایات مردمی بوده است.

رستمی همچنین به پروژه‌های حوزه پلیس راه اشاره کرد و افزود: بازسازی ساختمان جانبی قرارگاه پلیس راه استان در حال انجام است، اصلاح پاسگاه احمدی در برنامه قرار دارد و پاسگاه سیراف نیز سال گذشته افتتاح شده است. همچنین مجوز احداث پلیس راه جدید شبانکاره صادر شده و مراحل واگذاری زمین و اقدامات اجرایی آن در حال پیگیری است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری دادورزی