۱- آیا رکن دعوی مطالبه سود سهام الزامی علیه شرکت، ارائه بیلان مثبت سال معین است؟ چنانچه شرکتی چندین سال مجمع عمومی و به تبع آن، هیات‌مدیره را تشکیل نداده و صورت سالانه به تصویب نرسانده و یکی از شرکا دادخواست بدهد که شرکت سوددهی داشته است و درخواست ۱۰ درصد آن را بدهد، آیا […]

۱- آیا رکن دعوی مطالبه سود سهام الزامی علیه شرکت، ارائه بیلان مثبت سال معین است؟ چنانچه شرکتی چندین سال مجمع عمومی و به تبع آن، هیات‌مدیره را تشکیل نداده و صورت سالانه به تصویب نرسانده و یکی از شرکا دادخواست بدهد که شرکت سوددهی داشته است و درخواست ۱۰ درصد آن را بدهد، آیا دادگاه باید وارد دعوا شود یا اینکه مستلزم خواسته مقدماتی اثبات بیلان یا تشکیل مجمع و بررسی عملکرد سالانه است؟ ۲- چنانچه شرکت درخواست ورشکستگی کند و به بیلان مثبت در سال‌های گذشته استناد و اعلام کند که بیلان‎ها صوری و برای جذب سرمایه از بانک‎ها بوده است و درخواست کارشناسی برای بررسی ماهیتی به عملکرد سود یا زیان کند، آیا دادگاه باید به صورت ماهیتی رسیدگی کند یا اینکه با توجه به تصویب بیلان، نوعی اقرار تلقی می‌شود و تا کشف فساد نشده و بطلان آن در محکمه مستقل ثابت نشده، در دعوی ورشکستگی معیار سنجش ورشکستگی با معیار واقعی همان بیلان‌های تصویب شده است؟ چنانچه پاسخ آن است که باید در دعوای مستقل رسیدگی و بیلان مزورانه اثبات شود، این دعوا باید از سوی شرکت موصوف به طرفیت چه کسی باشد؟ دادستان یا مدیران وقت تصویب کننده؟ چنانچه قائل به طرفیت مدیریت وقت باشیم، در صورت عدم تغییر مدیران آن زمان یا فعلی و خانوادگی بودن شرکت سه نفره که همگی در مدیریت شرکت، سهیم بوده‌اند، بررسی ابطال بیلان باید به طرف چه کسی طرح شود تا اصل ترافع و تفاوت خواهان و خوانده محقق شود؟
۱- از آنجایی که تقسیم سود سهام الزامی بین صاحبان سهام وفق ماده ۹۰ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مستلزم تصویب مجمع عمومی عادی است، ابتدا باید مجمع عمومی به منظور تصویب ترازنامه و تقسیم سود تشکیل شود. مواد ۸۹ و ۹۵ لایحه قانونی یادشده، سازوکار تشکیل مجمع عمومی عادی را مشخص کرده است و در فرض سؤال چنانچه سهامدار شرایط مقرر در ماده ۹۵ یادشده را داشته باشد، می‎تواند مجمع عمومی عادی را به منظور تصویب ترازنامه و تقسیم سود دعوت کند. بنابراین پیش از طی تشریفات قانونی، دادگاه نمی‎تواند نسبت به تعیین سود سهام اقدام کند و دعوای مطالبه سود سهام الزامی، بدون رعایت مقررات فوق قابل پذیرش نیست. شایسته ذکر است در صورتی که به هر علت مجمع عمومی تشکیل نشود، سهامدار می‎تواند به موجب بند ۲ ماده ۲۰۱ لایحه قانونی یادشده، برای انحلال شرکت به دادگاه مراجعه کند. ۲- چنانچه شرکت تجاری درخواست ورشکستگی خود را مطرح کرده و ادعا کند بیلان به نحو صوری تنظیم شده و مطابق با واقع نیست، اثری بر آن مترتب نخواهد بود و دادگاه با عنایت به ماده ۱۹۹ قانون آیین دادرسی دادگاه‎های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹، هرگونه تحقیقی که برای احراز مسلم بودن دیون تاجر و تاریخ توقف از پرداخت دیون شرکت ضروری باشد، به عمل می آورد و صرف ارایه بیلان، موضوعیت ندارد. در نهایت ارایه بیلان مزورانه می‎تواند از موجبات ورشکستگی به تقصیر یا تقلب باشد. پاسخ به سایر سؤالات با عنایت به مراتب فوق منتفی است.
منبع: روزنامه حمایت