رئیس اداره نظارت بر امور ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استانها گفت: اداره ثبت شرکتها به عنوان اداره زیرمجموعه سازمان ثبت اصلیترین مرجع هویتبخشی به اشخاص حقوقی است. محمد فیضی رئیس اداره نظارت بر امور ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استانها در گفتوگو با ایسنا گفت: بالغ بر دو میلیون شخصیت حقوقی در حوزه ثبت شرکتها […]
محمد فیضی رئیس اداره نظارت بر امور ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استانها در گفتوگو با ایسنا گفت: بالغ بر دو میلیون شخصیت حقوقی در حوزه ثبت شرکتها اعم از شرکتها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است. شرکتها انواع مختلف دارند و به موسسات غیرتجاری انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می شوند.
وی افزود: در حال حاضر زمان ثبت شخصیت حقوقی به نصف یک روز رسیده است و ثبت تغییرات شرکت ها و صورت جلسه واصله هم ظرف سه روز کاری است.
فیضی با بیان اینکه به سمت بازطراحی سامانه جامع ثبت شرکتها رفتیم، گفت: از سال ۹۲ فعالیت های درون سازمانی ما کاملا الکترونیکی است. در بازطراحی سامانه بر دو اصل احراز هویت الکترونیک و حذف کاغذ و مبارزه با شرکت های صوری و کاغذی تاکید شده است. ارتقای سلامت اداری و حذف کاغذ و احراز هویت الکترونیکی از دیگر اقدامات ماست.
تاسیس شخصیت حقوقی، اصلی ترین گام در شروع کسب و کار در کشور است
وی با بیان اینکه تاسیس شخصیت حقوقی، اصلی ترین گام در شروع کسب و کار در کشور است، ادامه داد: در ۷ ماهه امسال ۴۰ هزار و ۸۳۱ مورد شرکت در کل کشور به ثبت رسیده و تاسیس شده است. همچنین در هفت ماهه اول امسال اداره ثبت شرکت ها، تعداد ۲۴۲ هزار و ۸۰۷ مورد از تغییرات شرکت ها را به ثبت رساندیم و مواردی است که منجر به آگهی نیز شده است.
فیضی در رابطه با کارت بازرگانی و ثبت دفتر تجارتی گفت: ۳۵ هزار مورد دفتر تجارتی را داشتیم که اطلاعات آنها برای سازمان توسعه و تجارت ارسال شده و مقدمه ای برای شناسایی تجار و صدور کارت بازرگانی است.
رئیس اداره نظارت بر امور ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استانها ادامه داد: سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار دفاتر را پلمب می کنیم؛ همان دفاتری که مشهور به دفاتر کل و روزنامه هستند. با تدابیری که اندیشیده شده و در پیش نویس قانون برنامه هفتم توسعه هم آمده و به تصویب رسید، مقرر شده این دفاتر به دفاتر الکترونیکی تبدیل شوند.
وی ادامه داد: ما از ابتدای راه اندازی سامانه ثبت شرکتها عملیات پلمب را به صورت الکترونیکی انجام دادیم اما هدف این است که از لحاظ فیزیکی دفاتر جمع آوری و به نسخه الکترونیکی و ماشینی همانطور که در قانون مالیاتهای مستقیم آمده تبدیل شوند.
فیضی افزود: اداره ثبت شرکتها در امضای الکترونیک عملکرد مثبت داشته است و با توجه به رصدی که انجام شده بسیار مورد استقبال فعالین اقتصادی بوده است. نزدیک به صدرصد تایید ذی صلاح ما و عبارت “ثبت با سند برابر است” که متقاضی مکلف بود حضورا به مراجع ثبت شرکت ها مراجعه کند، برداشته و الکترونیکی شده است.
وی تصریح کرد: اداره ثبت شرکتها به عنوان اداره زیر مجموعه سازمان ثبت اصلی ترین مرجع هویت بخشی به اشخاص حقوقی است و از ظرفیت امضای الکترونیک استفاده کرده و عملیات خود را الکترونیکی کردیم. همچنین ثبتیار سامانه هوشمند را داریم که کاربران با استفاده از آن می توانند صورتجلسه تغییرات شرکتهای خود را به صورت برخط تنظیم و دریافت کنند.
فیضی همچنین گفت: در جشنواره شهید رجایی، حوزه ثبت شرکت ها را بررسی و ارزیابی کردند و عملکرد سازمان ثبت خوب بود و اداره ثبت شرکت ها نیز نمره عالی از لحاظ خدمات رسانی و دستگاه برتر در حوزه کسب و کار را بدست آورد.
معاضدتهایی برای جذب سرمایه گذاری در حوزه خارجی شده است
سیدحسن جعفری معاون اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری نیز به ایسنا گفت: اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری در کشور به عنوان یکی از ادارات ستادی زیر مجموعه معاونت امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و ۵ وظیفه اصلی در حوزه کسب و کار و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی دارد. یکی از وظایف اصلی اداره ثبت شرکت ها، ثبت انواع شرکتها و موسسات غیرتجاری است. وظیفه دیگر اداره ثبت شرکتها، تغییرات اشخاص حقوقی است؛ یعنی اشخاص حقوقی که تاسیس می شوند، از زمان تاسیس شان وارد حیات تجاری می شوند و مانند اشخاص حقیقی یک دورانی دارند و تغییراتی اعم از افزایش یا کاهش سرمایه و تغییرات مدیریتی و … را دارند. سومین وظیفه اداره ثبت شرکت ها، پلمب دفاتر تجاری است و اقدامات خوبی در رابطه با الکترونیکی کردن دفاتر نیز در حال انجام است.
جعفری ادامه داد: تعیین نام اشخاص حقوقی اقدام بعدی ما در اداره ثبت شرکتها است. هر شخصیت حقوقی که باید ثبت شود الزاما باید یک نامی را که معرف این شخصیت است تعیین کند. یک اداره تخصصی هم به نام تعیین نام اشخاص حقوقی و ثبت تجاری در اداره کل ثبت شرکتها داریم و این وظیفه را به صورت کشوری برعهده دارد. وظیفه دیگر ما ثبت دفتر تجارتی است زیرا در راستای قوانین از جمله قانون تجارت، تجار و بازرگانان موظفاند که اسمشان را در دفاتر تجارتی ثبت کنند.
معاون اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ادامه داد: یکی از رویکردهای اداره ثبت شرکت ها، بهبود فضای کسب و کار است. ثبت رسمی یک شخصیت حقوقی اعم از موسسه غیرتجاری و شرکت تجاری و نماینده خارجی در اداره ثبت شرکتها انجام می شود و هویتی به اشخاص حقوقی اعطا می شود که در فضای بهبود کسب و کار نقش عمده ای دارد. همچنین مقابله با شرکت های صوری و کاغذی از دیگر وظایف ماست.
وی ادامه داد: در ابتدای سال جاری قرارگاه ثبتی ولایت با هدف مهار تورم و رشد تولید در حوزه مأموریتها و خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شد. همچنین ستاد تخصصی در ثبت شرکت ها به نام ستاد تخصصی رفع موانع و مشکلات ثبت شرکتهای تولیدی تشکیل شد و این ستاد با حضور دستگاهها و نهادهای ذیربط که در امر کسب و کار فعالیت دارند، آغاز به کار کرد.
جعفری افزود: یکی از محورهای حمایتی اداره ثبت شرکتها، هماهنگی با مسئولان ملی و استانی بوده است. همچنین مشکلاتی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، بررسی شده و معاضدت هایی برای جذب سرمایه گذاری در حوزه خارجی شده است. با مرکز پایش و بهبود محیط کسب و کار همکاری خوبی شده است. اقدامات خوبی هم با دستگاههای مرتبط که در حوزه فعالیت شرکتها و موسسات غیرتجاری مجوز صادر می کنند، شده است.
وی ادامه داد: حمایت های حقوقی از واحدهای تولیدی با همکاری بخشهای ذیربط از جمله اتاق بازرگانی شده است. میزهای خدمت الکترونیکی و حضوری در سراسر کشور در اداره ثبت شرکت ها برای رفع مشکلات فعالین اقتصادی برگزار می شود. سایت های اطلاع رسانی ما اعم از سایت اداره ثبت شرکتها و سایت سازمان ثبت فعالند. همچنین اصلاح دستورالعمل ها از دیگر اقدامات ما است. مخصوصا دستورالعمل الکترونیکی شدن اداره ثبت شرکت ها که در سال ۹۲ مصوب شده با توجه به گذشت زمان و تغییرات بنیادی در حال بروزرسانی است و دستورالعمل تبدیل انواع و ادغام شرکت ها نیز در حال بازنگری است.
جعفری گفت: تشکیل کارگروه حمایت های حقوقی در اداره ثبت شرکتها فعال است و برنامه ریزی خوبی در این زمینه شده و هشت کارگروه ایجاد شده و جلسات مستمر دارند و نتیجه و خروجی این کارگروه ها بعد کشوری دارد و در کل مراحل اداره ثبت شرکت ها قابلیت اقدام در کل کشور را دارد. همچنین امضا و پرداخت الکترونیکی از دیگر اقدامات مهم بود که خوشبختانه به صورت کامل محقق شده است. وی افزود: یک تلفن پشتیبانی هم با همکاری کانون سردفتران و دفتریاران برای متقاضیان در نظر گرفته شده است و هر متقاضی که در خصوص نحوه امضای الکترونیک مشکل داشته باشد می تواند با تلفن ۵۹۲۷۸۰۰۰ تماس بگیرد و خدمات دریافت کند.
- منبع خبر : خبرگزاری ایسنا
Thursday, 21 November , 2024