دادورزی ـ راضیه عقیلی مهر: با توجه به ظرافت های آثار هنری در بخش های مختلف، زنان نقش پررنگی در تولید صنایع دستی در مقایسه با مردان دارند. زنان با به کارگیری ذوق و علاقه ذاتی در هنرآموزی و هنرمندی خوش درخشیده اند و از این طریق هم هنردوستی و فرهنگ جامعه خود را به […]

دادورزی ـ راضیه عقیلی مهر: با توجه به ظرافت های آثار هنری در بخش های مختلف، زنان نقش پررنگی در تولید صنایع دستی در مقایسه با مردان دارند. زنان با به کارگیری ذوق و علاقه ذاتی در هنرآموزی و هنرمندی خوش درخشیده اند و از این طریق هم هنردوستی و فرهنگ جامعه خود را به رخ می کشند و هم با هنرشان در چرخه اقتصادی همراه با مردان نقش آفرینی می کنند. بسیاری از این بانوان برای جامعه شناخته شده نیستند اما هنرشان در خانه و محل کار تک تک ما یافت می شود و حتی هنرشان در بسیاری موارد برای هدیه دادن و هدیه گرفتن، پیوند دهنده روابط است. حمایت از این قشر هنرمند که با کار دستشان، کیمیاگری می کنند از سوی مسئولان و مردم به هر طریق ممکن از جمله معرفی آن ها در رسانه های جمعی را باید جدی گرفت. اهمیت نقش آفرینی این بانوان هنرمند در جایی خودش را نشان می دهد که هم موجب اشتغال زایی و استقلال مالی این قشر است و هم فرهنگ بومی منطقه ای را زنده نگه می دارد.

فوزیه فقیه متولد ۱۳۳۶ زاده شهر بوشهر و بازنشسته آموزش و پرورش است که سال های عمر خود را در کسوت معلمی، معاونت و مدیریت مدارس بوشهر گذرانده است. این بانوی فرهیخته هم اکنون به عنوان مدیرعامل سازمان مردم نهاد صنایع دستی استان بوشهر با نام «کاشانه هنری مروارید درخشان» و نماینده سازمان های مردم نهاد استان و همچنین عضو شورای توسعه با استانداری بوشهر همکاری دارد. فوزیه فقیه از سال ۹۷ تاکنون فعالیت خود را به عنوان مدیرعامل سازمان مردم نهاد صنایع دستی آغاز کرده است. چون فعالیت شان در رابطه با سازمان مردم نهاد صنایع دستی استان است سال هاست کارگاه های آموزش صنایع دستی متعددی برای بانوان برگزار می کند. و هنرمندان بسیاری را به جامعه هنری معرفی می نماید. وی با ابراز خرسندی از اینکه فعالیت آن ها موجب شده تعداد زیادی از بانوان در رشته های مختلف هنرهای صنایع دستی آموزش ببینند می گوید این اتفاق موجب شده است تا زمینه برای اشتغال زایی بانوان برای ورود به چرخه اقتصادی و درآمدزایی برای خانواده خود فراهم شود. از دیگر عملکردهای موثر فعالیت این بانوی کارآفرین شرکت در طرح نوآوری اجتماعی استانداری استان بوشهر بود که طرح این بانوی هنرمند به عنوان ۵ طرح برگزیده برتر قلمداد شد. این طرح قرار است در روستاهای محروم شهرستان کنگان اجرا شود.

فوزیه فقیه همچنین با موسسه زنان مدیرِ کارآفرین استان همکاری دارد و رئیس هیات مدیره و مدیر اولین بازارچه بانوان استان واقع در تنگک دوم است. که در آن کارگاه های تولید محصولات فرآورده های خرمایی، پوشاک و کارگاه های تولیدی دیگری مشغول به فعالیتند. این بانوی هنرمند بوشهری از سال ۱۳۹۵ با اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان بوشهر همکاری می کند و سال ۱۳۹۶ با ساخت تابلوهای مدرن دریایی موفق به دریافت کارت صنعتگری با عنوان تولیدات دریایی می شود. و در نمایشگاه های مختلفی که برگزار می شود حضور فعال دارد. وی در حال حاضر در شهر عالیشهر بوشهر مرکز اشتغال و صنایع دستی بانوان راه اندازی نموده است که با حضور مربیان مجرب در رشته های متنوع هنرجو می پذیرد. گلیم، گبه، فرش بافی، حصیربافی، ساخت تابلوهای مدرن دریایی، مکرومه بافی، آینه کاری، نقطه کوبی روی سفال، گلدوزی با روبان، بافندگی، مجسمه سازی و ساخت تندیس، دوخت کیف و کفش ابریشمی، عروسک سازی، محصولات رزینی از جمله رشته های هنری هستند که در این مرکز آموزش داده می شود. انگیزه این بانوی کارآفرین برای انجام فعالیت های هنری و راه اندازی یک مرکز هنری نخست علاقه مندی و عشق او به هنر است و سپس حضور فعال در اجتماع و مهم تر از آن تشویق سایر بانوان به یادگیری انواع رشته های صنایع دستی، توسعه، پیشرفت هنر و احیاء هنرهای سنتی و بومی استان است. او معرفی هنرمندانی که در گوشه و کنار این استان بی نام و نشان مانده اند و اشتغال زایی و معرفی بانوان توانمند و فعال برای ورود به بازار کار را از دیگر اهدافش برای راه اندازی این مرکز آموزشی عنوان می کند و از حمایت استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و شرکت توسعه و عمران عالیشهر برای همکاری و پیگیری آن ها برای حمایت از بانوان هنرمند قدردانی می کند.

فوزیه فقیه بانوی هنرمندی است که باید گفت در آثارش خاک را به گوهر کیمیا کرده است و با ارائه هنرش به شیوه های جدید با بهره گیری از نقاشی رنگ روغن روی بوم و ترکیب با متعلقات دریایی، خالق تابلوهای مدرن دریایی در سطح کشور شده است که طرفداران زیادی را به خود جلب نموده است و در گالری های مختلف استان به فروش می رسد. او در مورد سبک هنری اش می گوید: سبک هنری ام ساخت تابلوهای دریایی که تلفیقی از نقاشی دریا با رنگ روغن و چیدمانی از ساحل با ماسه طبیعی دریا و متعلقات دریایی (صدف ـ گوش ماهی ستاره دریایی و گیاهان دریایی) است. همچنین ساخت تابلوهایی از دم میگو و باله و دم ماهی با تلفیقی از ماسه دریایی و صدف های مختلف و لیف و پنگ خرماست که در نوع خود بی نظیر است.

این بانوی هنرمند اما از مشکلاتش نیز سخن می راند و می گوید: متاسفانه از کارگاه های هنری استقبال چندانی نمی شود و مردم با توجه به هزینه های سرسام آور زندگی قادر به خریدن وسایل لازم برای یادگیری و آموزش نیستند. بانو فقیه می گوید محصولاتی که هنرمندان تولید می کنند و در معرض فروش قرار می دهند، با توجه به مشکلات اقتصادی خریداران کمتری را جذب می کند و به نوعی مردم را با هنر بیگانه کرده است.

سازمان های مردم نهاد در جوامع کنونی ناشناخته هستند

در قوانین از سازمان های مردم نهاد با نام اختصاری (NGO) ها نام برده شده است و تکالیف و وظایف قانونی آن ها را شرح داده است. به طور کلی سمن ها در طیف گسترده ای در زمینه های اجتماعی، زیست محیطی و بشر دوستانه تعریف شده اما به نظر فعالیت چشم گیر و فعال در نگاه عام ندارند. این اتفاق را می توان به دلایل متعددی از جمله کم لطفی سیاست مدیریتی در کشور نسبت به سمن ها عنوان کرد و همین طور شیوه و عملکرد خود سمن ها در جریان آگاهی بخشی و حضور فعال و موثر نسبت به موضوعات جامع دانست. فوزیه فقیه نماینده سازمان های مردم نهاد با اشاره به اینکه سمن ها در جوامع کنونی ناشناخته هستند و کمتر دیده شده که مردم از فعالیت و نوع خدمات دهی این نهادهای مردمی مطلع باشند، می گوید: عمده مشکلاتی که ما فعالان نهادهای مردمی با آن روبرو هستیم ناشناخته ماندن فعالیت و خدمات ما برای عموم جامعه است. حتی برخی مدیران ادارات و سازمان های مربوطه نیز نسبت به موجودیت و فعالیت سمن ها بی اطلاع هستند و از توانمندی های آنان در چارچوب وظایف شان بهره ای نمی برند. این بانوی کارآفرین می گوید برای تسهیل فعالیت و اثرگذاری تشکل ها در جامعه و ارتباطات موثر برنامه ای ردیف نشده است و حمایتی در جهت فعالان اجتماعی در برابر آسیب ها و ایجاد موانع صورت نگرفته است.

فقیه از چالش های پیشروی سازمان های مردم نهاد به عنوان معضلی بزرگ می گوید که عدم همکاری مطلوب بعضی ادارات و سازمان ها با تشکل ها و تخصیص نیافتن تسهیلات در قالب وام های کم بهره به این قشر از جامعه باعث شده تعدادی از سازمان های مردم نهاد رغبتی به ادامه فعالیت نداشته باشند و به ناچار غیرفعال و دلسرد از ادامه کار شوند. این بانو پیشنهاد می دهد ادارات می توانند فضاهای بلااستفاده را برای فعالیت این سمن ها در نظر بگیرند تا در جهت ادامه و فعالیت ان. جی. او ها پیشرفت مطلوبی داشته باشند و ادارات و سازمان ها پس از شناخت از فعالیت تشکل ها می توانند از توانمندی سازمان های مردم نهاد در چارچوب اهداف و وظایف شان بهره مند گردند. فوزیه فقیه معتقد است مسئولان ذی صلاح برای شناخت بیشتر این تشکل ها می توانند هماهنگی لازم برای برگزاری همایشی در بین آحاد جامعه سازمان مردم نهاد داشته باشند و این نهادها را معرفی و از فعالیت های آنان مردم را آگاه سازند.

وی می گوید مجموعه ما شامل فعالیت هایی است که برنامه ریزی شده و دارای هدف مشخصی است. که باید چرخه هدف مان که شامل ارزیابی جامعه،نیازسنجی، طراحی، تدوین، تأمین منابع سپس اجرا و نظارت اجرا است را مد نظر داشته باشیم و برای رسیدن به هدف مورد نظر تلاش کنیم و با توجه به عوامل اجتماعی و اقتصادی پیش رویمان و بیشترین احساسی که در سازمان مربوطه داریم، مدنظر بگیریم. در نهایت نگاه مان را به افق بسپاریم تا زندگی را زیباتر ببینیم.

ارائه تسهیلات برای ادامه فعالیت تشکل های مردمی

فوزیه فقیه با اشاره به اهمیت تداوم فعالیت سمن ها، تخصیص تسهیلات با وام های کم بهره را به مسئولان مربوط پیشنهاد می دهد و می گوید: سازمان های مردم نهاد سازمان های غیردولتی هستند که در کاهش و رفع مشکلات مردم در اجتماع می توانند مفید واقع شوند. منابع انسانی به ویژه قشر جوان، سرمایه های دولت و یکی از بهترین عامل توسعه یافتگی جامعه است که مقام معظم رهبری نیز در بیانات شان فرمودند: جوانان محور تحقق نظام پیشرفت جامعه اسلامی هستند پس وظایف ما راهگشای دریچه ای به دنیای زیبای قشر جوان و آگاهی دادن آنان است.

 

  • منبع خبر : پایگاه خبری دادورزی