راضیه عقیلی مهر اتحاد خبر: در دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی کشور که از ۲۴ دی ماه الی ۲۶ دی ماه به مدت سه روز برگزار شد، خانه مطبوعات استان بوشهر در کنار دیگر شرکت کنندگان در این رویداد مهم حضور یافت. تاریخچه فعالیت های صنفی خانه مطبوعات استان بوشهر طی سالیان گذشته […]

راضیه عقیلی مهر

اتحاد خبر: در دومین نمایشگاه تخصصی صنایع دریایی و دریانوردی کشور که از ۲۴ دی ماه الی ۲۶ دی ماه به مدت سه روز برگزار شد، خانه مطبوعات استان بوشهر در کنار دیگر شرکت کنندگان در این رویداد مهم حضور یافت. تاریخچه فعالیت های صنفی خانه مطبوعات استان بوشهر طی سالیان گذشته به عنوان یک نهاد صنفی روزنامه نگاران نشان می دهد، نخستین بار است در یکی از نمایشگاه های تخصصی صاحب غرفه و مکانی در خور شده است فرصتی که برای آشنایی صنایع با رسانه های استانی، جذب اعتبار، گفتگو با فعالان و مسئولان صنعت دریایی و دریانوردی جهت تولید محتوا، تهیه خبر و گزارش فراهم شد. همچنین امکانی بود که مردم به ویژه ملوانان و کارکنان در صنعت دریا و دریانوردی با مراجعه به غرفه خانه مطبوعات به بیان مشکلات و دغدغه های خودشان بپردارند. که این نشان از اعتماد مردم به مطبوعات مکتوب و آنلاین استان بوشهر دارد. باید از دبیرخانه نمایشگاه و حامیان فرهنگ دوست برگزاری این رویداد مهم، کمال تشکر را داشت که با وجود موانعی که در جریان برگزاری این نمایشگاه تخصصی دریایی داشتند اما حضور خانه مطبوعات و رسانه های استان را ارزشمند دانستند. اینان عمیق آگاهند هر جا توسعه ای هست بدون شک مسائل فرهنگی در آن پیش قدم بوده است. مطبوعات بوشهر پرچمدار توسعه پایدار فرهنگ در دیار نخل و دریاست و حضور خانه مطبوعات و رسانه های استان بوشهر در نمایشگاه تخصصی دریایی نشان از شعور فرهنگی و عمیق برگزار کنندگان و استقبال مدیران و اعضای خانه مطبوعات استان بوشهر از این اتفاق مهم نشان از جهش فرهنگی و تعاملی در استان است.

اما برای حضور حداکثری خبرنگاران و رسانه ها در چنین رویدادهای کشوری در استان باید به دنبال ایجاد انگیزه بود. متاسفانه در این نمایشگاه تخصصی و با وجود اهمیت اقتصاد دریامحور به ویژه در حوزه گردشگری انتظار می رفت خبرنگاران استانی حضور پررنگی نسبت به خبرنگاران پایتخت نشین داشته باشند. که این اتفاق برعکس رقم خورد. شاید نداشتن انگیزه مادی یا معنوی دلیل عمده کمرنگ بودن خبرنگاران استانی برای انعکاس و پرداخت به این جریان مهم بوده است. یا اگر نمایشگاه ها با رسانه ها در تعامل بهتری بودند مسیر حضور برای پررنگ بودن رسانه ها در این نمایشگاه و دیگر نمایشگاه های کشوری و استانی آسان می شد. به طور کلی مطبوعات و رسانه ها تحت فشار مالی و اجتماعی هستند و این خودش بزرگترین دلیل برای کم شدن انگیزه به شکل عمومی است که برای حضور در بسیاری رویدادهای استانی بهانه تراشی کنند. اما وقتی محور دریا و اتصال دریایی که قوت اصلی و اقتصادی مردم بوشهر است مطرح باشد و نمایشگاه تخصصی دریایی و صنایع دریانوردی نیز به شکل کشوری در این استان اتفاق افتاده باشد چرا حضورشان کم رنگ است؟ این دیگر یک انگیزه عمومی در استان نیست بلکه یک انگیزه اختصاصی است که مرتبط با عرق خبرنگار نسبت به استان خود است. آیا این عِرق استانی نسبت به استان بوشهر کمتر شده است یا ارکان دولتی موجب کم رنگ شدن این عرق شده اند؟ چه کاری می توانیم انجام دهیم تا انگیزه مالی و اعتماد اجتماعی دوطرفه بازگردد؟ و رسانه ها برای پوشش خبری رویدادهای این چنینی با شور پای کار بیایند؟ هر چند این معضل همه استان هاست. شاید چون در طول سال هیچ برنامه ویژه ای برای خود رسانه ها وجود نداشته است که با همدیگر و با صنایع و ارکان های دولتی تعامل داشته باشند.

برای اینکه در سال آینده حضور پررنگ و موفقی در پوشش رسانه ای رویدادهای مهم داشته باشیم. خوب است روی انگیزه مالی و اجتماعی خبرنگاران کار کنیم. با ایجاد دورهمی و برگزاری جشنواره های مطبوعاتی صمیمیتی ایجاد کنیم تا با وجود محدودیت های مالی و اجتماعی در استان، بانی برنامه های بزرگ باشیم. فراموش نکنیم مطبوعات و رسانه های استان بوشهر در طی سالیان فعالیت خود همواره در محور توسعه پایدار استان بوشهر از جمله گردشگری و اقتصاد دریامحور قدم های موثر گذاشته اند. استانداری و دبیرخانه نمایشگاه های بین المللی بوشهر می توانند محور اتصال مردم با مطبوعات باشد. جای خالی غرفه خانه مطبوعات استان بوشهر و رسانه ها در تمام نمایشگاه های کشوری در بوشهر مشهود است.

 

  • منبع خبر : اتحاد خبر