اتحاد خبر –  راضیه عقیلی مهر :  رئیس کل دادگستری استان بوشهر اخیرا در حاشیه بازدید از اماکن آزمایشگاه های استاندارد استان گفته است راه آهن، نقش مهمی در عرصه اقتصاد و اشتغال استان بوشهر دارد و تسریع در راه اندازی خط ریلی در استان برای ارتقای اقتصاد منطقه ضروری است. این ضرورت اما سال […]

اتحاد خبر –  راضیه عقیلی مهر :  رئیس کل دادگستری استان بوشهر اخیرا در حاشیه بازدید از اماکن آزمایشگاه های استاندارد استان گفته است راه آهن، نقش مهمی در عرصه اقتصاد و اشتغال استان بوشهر دارد و تسریع در راه اندازی خط ریلی در استان برای ارتقای اقتصاد منطقه ضروری است. این ضرورت اما سال هاست در استان بوشهر به عنوان مطالبه عمومی مردم از استانداران و مسئولان استانی و کشوری در دولت های وقت بوده و همچنان هست. مطالبه ای که با توجه به موقعیت ترانزیتی استان بوشهر می بایست سال های سال محقق می شد اما در خط ریلی بسیار کند گاهی در مسیر توقف و گاهی در مسیر حرکت بوده است.

بندر بوشهر با وجود همجواری حدود هزار کیلومتر با دریای خلیج فارس و همسایگی با کشورهای عربی مطرح در اقتصاد و تجارت دریایی و با داشتن قدمتی چند هزار ساله در حوزه تجارت دریایی، سال هاست با مشکلات بسیاری در تقویت اقتصاد و توسعه دریامحور دست و پنجه نرم می کند که دغدغه بسیاری از ملوانان و فعالان بازرگانی استان شده است. مطالبه ای که سالیان سال است بندر امام خمینی ماهشهر واقع در خوزستان از آن بهره مند است و موجب رونق و رقابت تجارتی در این بندر شده است. اما بنادر استان بوشهر به دلیل محرومیت از داشتن تجهیزات و امکانات ضروری در توسعه اقتصاد دریامحور و دریانوردی از اصل رقابت پذیری فاصله گرفته است روندی که ادامه آن به نفع مردم و استان نیست. چرا بندر بوشهر در قیاس با بندر امام خمینی ماهشهر همچنان ریل قطار ندارد؟ چرا در بنادر استان بوشهر کشتی تجاری یا مسافربری بالای ۵۰ هزار تنی امکان پهلوگیری ندارد؟ و تأمین نشدن اعتبار برای لایروبی کانال هایی به عمق ۱۵ متر بهانه مسئولان ما در استان برای عدم تردد کشتی های ۵۰ هزار تنی است؟ در حالی که سال هاست بندر امام خمینی ماهشهر از این امتیاز بهره مند است و شاهد جنب و جوش کشتی های تجاری برای واردات و صادرات کالاها در این بندر هستیم. چرا بندر نگین بعد از گذشت ۷ سال از افتتاح آن برای کشتیرانی و احداث جاده به اتوبان بوشهر یک کشتی ۵۰ هزار تنی تجاری یا مسافربری نمی تواند در آن پهلوگیری کند؟ و در حال حاضر کشتی های ۳۰ هزار تنی امکان تردد دارند. چرا بندر امام خمینی ماهشهر دارای تجهیزاتی از جمله مکنده گندم (غلات) است اما این امکان بعد از گذشت سالیان همچنان برای بنادر استان بوشهر وجود ندارد؟ چرا بندر امام خمینی ماهشهر از نعمت جرثقیل ۵۰۰ تنی برخوردار است اما این امکان برای بنادر استان بوشهر همچنان فراهم نیست؟ و بسیار تجهیزات ضروری دیگر برای فراهم شدن شرایط مناسب گسترش بازرگانی و تجارت دریامحور در بنادر استان بوشهر که از نگاه مسئولان ارشد استان پنهان مانده است. با وجود موقعیت جغرافیایی استان بوشهر در فصولی از سال، شاهد حضور میلیونی گردشگران و مسافران دیگر استان ها و کشورهای خارجی هستیم اما چرا در حاشیه ساحلی این استان از جمله مرکز استان بوشهر امکانات و اسکله درخوری برای قایق های تفریحی و دیگر تفریحات دریایی وجود ندارد؟ آیا شیوه مدیریت مدیران ارشد استان (جهش رو به عقب) طی این چند سال عامل اصلی رکود و خارج شدن بنادر بوشهر از اصل رقابت پذیری بوده است یا این اتفاق مطالبه عموم مردم ساحل نشین نیست؟

باید توجه داشت که رکود ایجاد شده در بنادر استان بوشهر و تورم پیش رو مردم استان را به سمت فقر می کشاند. با توجه به اهمیت اشتغال زایی در استان و اینکه شغل و درآمد بخشی از مردم استان از طریق دریا و دریانوردی است از این رو توسعه اقتصاد دریامحور و بهره مندی از ظرفیت های این استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است ضرورتی که اگر به درستی به آن توجه شود از بسیاری ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری می کند. رئیس دادگستری استان بوشهر در حاشیه بازدید از اماکن آزمایشگاه های استاندار استان همچنین به اهمیت اشتغال در کاهش جرایم به عنوان نکته مهمی تاکید کرده و بیان داشته است با ایجاد حتی یک شغل، می توان شاهد آثار مشهود آن در کاهش جرم و جنایت باشیم. قدرت اجتماعی متصل به قدرت اقتصادی است. یعنی هر چه وضعیت اشتغال و اقتصاد در استان بهبود یابد وضعیت اجتماعی و فرهنگی هم بهبود می یابد. از طرفی تحقق این مطالبات و ضرورت ها در استان موجب توسعه و بهبود وضعیت اشتغال در شهرهای ساحل نشین استان و به دنبال آن کاهش گسترده جرم شایع قاچاق خواهد شد. از این رو بهترین راه کاهش جرم، پیشگیری از وقوع جرم است.

  • منبع خبر : اتحاد خبر