پایگاه خبری دادورزی: رئیس گروه تخصصی روابط عمومی و سواد رسانه ای یونسکو: با اشاره به تعریف “اشتباه محضی” که نسبت به موضوع روابط عمومی در جامعه رواج یافته، گفت: روابط عمومی اطلاع رسانی نیست. روابط عمومی مدیریت هوشمندانه ی ارتباطات انسانی است و اطلاع رسانی فقط یک راه از این مسیر است. بنابراین خود […]

پایگاه خبری دادورزی: رئیس گروه تخصصی روابط عمومی و سواد رسانه ای یونسکو: با اشاره به تعریف “اشتباه محضی” که نسبت به موضوع روابط عمومی در جامعه رواج یافته، گفت: روابط عمومی اطلاع رسانی نیست. روابط عمومی مدیریت هوشمندانه ی ارتباطات انسانی است و اطلاع رسانی فقط یک راه از این مسیر است. بنابراین خود را درگیر مدیریت هوشمندانه ارتباطات انسانی کنید.

دکتر حمید شکری خانقاه رئیس گروه تخصصی روابط عمومی و سواد رسانه ای یونسکو در همایش ملی روابط عمومی کانون های وکلای دادگستری ایران که ۶ بهمن ماه در شهر بوشهر به میزبانی کانون وکلای بوشهر با حضور روسا و مدیران روابط عمومی کانون های وکلای کشور برگزار شد با تاکید بر اینکه در تمام دنیا ارتباطات قدرت است، افزود: مدیرانی که ارتباط خوبی با مردم ندارند، فاقد قدرت هستند و شما به عنوان وکیل هرجایی که ارتباط ضعیفی داشته باشید، شک نکنید قدرت پایینی خواهید داشت.

شکری خانقاء با اشاره به ضرورت تصویب نظام ارتباطات یکپارچه کانون وکلای کشور، به عنوان یک راهکار برای نجات روابط عمومی های کانون وکلا از انفعال و از نبودن این نظام در نهاد وکالت خبر داد و گفت: کانون های وکلا از نداشتن این نظام در امر ارتباطات رنج می برند و این یعنی باید نظام ارتباطات یکپارچه کانون وکلای کشور را تصویب کنید چرا که ارتباطات، شخصیت و هویت وکالت را بالا می برد.

وی با بیان این نکته که “ارتباطات اعتمادزایی و هویت آفرینی” می کند به بالا بردن هویت وکالت بر تصویب و بهره مندی از نظام ارتباطات یکپارچه در کانون ها تاکید کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه ضمن عذرخواهی از جامعه وکلا قبل از بیان اظهاراتش گفت: بی تعارف می گویم چهره وکیل در افکار عمومی چهره ی مقبولی نیست و شما باید این چهره ی مخدوش را با این نظام ارتباطات یکپارچه صاف و مثل آینه کنید. تاکنون کدام روابط عمومی توانسته است زحمات واقعی جامعه وکلا را به درستی به تصویر بکشد؟

دکتر شکری با اشاره به اهمیت تولید محتوا از سوی روابط عمومی کانون های وکلا، خطاب به حاضران گفت: شما باید کارخانه تولید محتوا را در کانون وکلا راه اندازی کنید. کارخانه تولید محتوا به شما می گوید اگر وکیلی در سیستان و بلوچستان یک حرکت مردمی کرد باید به تصویر کشیده شود. نه اینکه آن را خبری کنید. باید دنیا خبردار شود که کانون وکلا این حرکت را انجام داده است. دنیا باید خبردار شود که این کانون فقط برای انتخابات و همایش ها و مناسبت ها ایجاد نشده است.

رئیس گروه تخصصی روابط عمومی یونسکو با بیان این که نظام ارتباطی برای وکلا به نوعی حرکت آفرینی، شادی آفرینی و ایجاد آرامش و عدالت آفرینی می کند به ضرورت کانون های وکلای منسجم و یکپارچه نیز تاکید کرد و یکی از چالش های عمیق طی چند سال گذشته در نظام ارتباطات کل کشور از دولت ها تا همه اصناف را دچار شدن روابط عمومی ها به معضل روزمرگی دانست.

شکری با اشاره به این معضل که روابط عمومی ها بیشتر مناسبت گرا شده اند، گفت: روابط عمومی سازمان هایی داریم که یکسال تلاش می کنند فقط برای ارائه ی برنامه در یک روز! که آن هم مناسبتی است و این عمق فاجعه است. برای مثال سازمان منابع طبیعی که سالی یکبار درخت می کارد و از بالاترین مقام کشوری را درگیر کاشت درخت می کند. اما نمی داند درختی که فلان رئیس جمهور در چند سال پیش کاشته الان کجاست! و چه سرانجامی دارد! اگر به درخت رسیدگی نکنید به طور حتم خشک خواهد شد.

وی با تشبیه موضوع ارتباطات به درخت و ضرورت رسیدگی به آن، تشریح کرد: اگر وکلا فقط منتظر مناسبت های خود باشند و اهداف و برنامه هایشان را حول این محور قرار دهند، به نظر من هیچ کاری نکردند. اینکه بیایید تعدادی پوستر و بنر مناسبتی بزنید. بی خاصیت ترین اتفاق ممکن را کرده اید.

دکتر حمید شکری با اشاره به اینکه کلیشه گرایی آفت روابط عمومی و نظام ارتباطات است، افزود: این کلیشه ها در هیچ کجای دنیا اثر نداشته است. روابط عمومی های ما از بی برنامه بودن رنج می برند. و به مراتبط روابط عمومی کانون وکلا به شدت از این ماجرا رنج می برد چون هیچ برنامه ی منسجمی ندارد.

وی با انتقاد از این که هیچ کدام از ۲۸ کانون های وکلای کشور برنامه راهبردی ارتباطی که نظام ارتباطاتی شان را شکل دهد، ندارند به طرح این پرسش پرداخت که چند کانون وکلا مدیر روابط عمومی مستقل دارند که با جابه جایی هیئت مدیره عوض نشود؟ ادامه داد: مدیر روابط عمومی که با جابه جایی هیئت مدیره عوض شود که دیگر مدیر نیست! این مدیر هیچ کاری نمی تواند برای شما انجام دهد. چون وابسته به رئیس هیئت مدیره است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این نکته که مدیر روابط عمومی باید ثابت ترین عضو کانون وکلا باشد، ادامه داد: چرا که مدیر روابط عمومی ثابت، صاحب دانش و تخصص می شود. از این رو باید همه اعضای ۲۸ کانون های وکلای کشور، آموزش های تخصصی روابط عمومی را ببینند تا اگر جابه جایی در هیئت مدیره اتفاق افتاد، همه آموزش دیده باشند و همه نگرش ارتباطی داشته باشند.

ایشان همچنین با طرح موضوع اجباری دانستن آموزش های ثابت برای روابط عمومی ارتباطات کانون های وکلای کشور خطاب به جامعه وکلا عنوان داشت: باید یکی از شرایط مصوباتی مقررات کانون های وکلا این باشد که اعضایی می توانند عضو هیئت مدیره باشند که دوره های واحدهایی از آموزش نظام ارتباطی روابط عمومی را گذرانده باشند.

دکتر شکری خانقاه با بیان این مطلب که یکی از مباحث مهم در کانون وکلا، عدم ایجاد خلاقیت هاست، گفت: خلاقیت وکلا باید بالا رود. تحقیقات ثابت کرده است. در سال های اخیر ۸۴ درصد دانش اکتسابی مردم از طریق چشم و حس دیداری آن ها به دست می آید. پس شما تا می توانید باید محتوای بصری تولید کنید. و برای مثال کلیپ بسازید، اینفوگرافی و موشوگرافی تولید کنید.

شکری با اشاره به اینکه از روابط عمومی کانون های وکلای ایران تاکنون آثار بصری ندیده است، افزود: اگر کانون وکلای کشور می خواهد حرکتی موثر داشته باشد که جامعه ببیند با آثار بصری است که می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

ایشان با تاکید بر موضوع مهارت های ارتباطی شخص وکیل خطاب به آنان گفت: شما باید مسئولیت های اجتماعی تان را تک به تک بالا ببرید. در جاهایی که مردم نیاز به یک تایم برای امور وکالتی و مشاوره حقوقی دارند، حضور داشته باشید. این اتفاق از صد تا بیلبورد و روش های تبلیغاتی دیگر تاثیرگذارتر خواهد بود. چرا که ارتباط مستقیم با مردم دهان به دهان می رود. در برخی جاها روابط عمومی ها خبرشان را از خود مردم می گیرند و این نشان می دهد که دغدغه ما باید فراتر از این ها باشد.

دکتر شکری با طرح این پرسش که چه کارهایی باید انجام بگیرد تا کانون وکلا به جایگاه شایسته و بایسته ای برسد، چند پیشنهاد داد: اینکه سند نظام ارتباطات یکپارچه ی کانون وکلا تنظیم شود که همه ی وکلا تابع یک دغدغه باشند و نوعی هم افزایی ایجاد شود. چرا که با پراکنده گویی هیچ کس صدای شما را نمی شنود. اما وقتی که همه شما در غالب یک سیاست و یک هویت بصری منسجم کار کنید، دنیا صدای شما را می شنود که به آن سناریوسازی می گویند.

ایشان با تاکید بر اینکه وکلا باید سناریست های نظام ارتباطات کانون وکلا باشند، افزود: کسی که سناریست نباشد. محدود به یک خبر عقیم می شود که آن رویداد هیچ کارکردی ندارد. اینکه در فلان رویداد چه اتفاقی افتاد؟ و چه تصمیم گیری شد؟ و چه آثاری از آن خبر بر کیفیت جامعه ی پیرامونی اش ایجاد و اضافه کرد؟ پاسخ به این پرسش ها مهم است، این پاسخ ها باید تیتر و خبرساز شود و این یعنی کار حرفه ای کردن است.

حمید شکری در ادامه به تشریح کلی شناخت کافی روابط عمومی نسبت به کار با رسانه ها پرداخت و گفت: روابط عمومی باید به دانش خبری اشراف داشته باشد. ارزش ها و عناصر خبری را بشناسد. به اصول تشریفاتی سمینارها و جشنواره ها و جلسات حقوقی مسلط باشد، سنجش ارتباطاتی انجام دهد و تحلیل محتوا کند. چرا که عدم توجه به این مسائل موجب عقیم ماندن خبر انتشار یافته از روابط عمومی ها می شود.

شکری در ادامه گفت: اگر می خواهید خبر شما فرآیند مدار و موثر باشد. نیاز است همه شما در غالب نظام ارتباطی، حضور در شبکه های اجتماعی را به بهترین شکل بدانید. همه کانون وکلاهای سراسر کشور باید در تمام شبکه های اجتماعی حضور داشته باشد و تولید محتوا کند.

وی در ادامه ضمن اشاره و تشریح به نظریه تولید شبکه سازی، گفت: باید یک مقبولیت بین افراد داشته باشید. برای اینکه در شبکه سازی سرعت بیابید باید جذابیت تان را مدام بالا ببرید چرا که با جذابیت سازی و جذابیت یابی مطلوبیت تان بالا می رود و شما را در هر چه بهتر تولید شبکه سازی جهت دریافت و ارائه ی اطلاعات یاری می کند.

وی با تاکید بر اینکه وکلا باید مسئولیت های اجتماعی خود را تا می توانند بالا ببرند، آنان را به خلاق بودن و ابتکار عمل داشتن در روابط عمومی تشویق کرد و گفت: این ها بدون آموزش امکان پذیر نیست. باید مدام در چنین سمینارهایی باشید و راهکار جدی من برای شما آموزش تخصصی روابط عمومی ارتباطات است. شما باید نقشه ی ذی نفعان کانون وکلای کشور را تنظیم کنید. بدون این نقشه هیچ کاری انجام ندهید. اگر چنین کاری نکنید حوزه ی اطلاع رسانی تان را به بی راهه می کشانید. بسیاری از ناکارآمدی های نظام ارتباطی بیشتر سازمان ها در عدم شناخت نقشه ی ذی نفعانشان است و این یک کار کاملا تخصصی است.

شکری با تاکید بر اینکه هر عضو کانون یک رادیوی بالقوه است، گفت: خودتان یک روابط عمومی بالقوه دارید و در این راستا اثر بخش باشید و حتی اگر عضو هیئت مدیره نباشید با این دیدگاه و آموزش ها، می توانید بخشی از نظام ارتباطی باشید و آن انسجام یکپارچه را تشکیل دهید. توجه داشته باشید که بسیاری مایلند بین شما تفرقه بیفتد. تنها راه پیشنهادی من این است که همگی نظام ارتباطات یکپارچه را جدی بگیرید و عضو موثر این نظام باشید.

وی با اشاره به نتیجه مطالعات محققان در حوزه ی روابط عمومی گفت:  ۸۴ درصد مردم اطلاعاتشان را از چشم هایشان می گیرند. پس تا می توانید اطلاعاتتان را بصری کنید. دیگر کسی گزارش خبری پانصد کلمه ای و بیشتر را نمی خواند!

گفتنی است دکتر شکری در پایان دو اصل را برای نتیجه گیری از گفته هایش عنوان نمود ۱ـ قوی کردن نظام ارتباطات یکپارچه کانون وکلای کشور ۲ـ  توجه به آموزش های تخصصی ارتباطی، رسانه ای و تبلیغاتی.

 

  • منبع خبر : پایگاه خبری دادورزی